Evästeiden avulla pystymme mukauttamaan sivustoa sinun tarpeisiisi ja parantamaan verkkopalvelujamme. Katso evästelausunnostamme lisätietoja siitä, mitä evästeet ovat, miten käytämme niitä ja miten niitä voi poistaa. Hyväksyt evästeiden käytön jatkamalla sivuston käyttöä.Sulje
8
Turboahtimet ja mekaaniset ahtimet sekoitetaan joskus toisiinsa. Koska ne ovat kumpikin "ahtimia", ne on helppo sekoittaa toisiinsa ja saada käsitys, että ne ovat samanlaisia moottorilaitteita. Niissä on kuitenkin joitakin merkittäviä eroja, jotka tekevät niistä lähes toistensa vastakohtia.

Turboahtimet ja mekaaniset ahtimet: Induktion toiminta

 
Ennen laitteiden eroavaisuuksiin perehtymistä on hyvä ymmärtää turboahdinten ja mekaanisten ahdinten rakenteelliset yhtäläisyydet. Turboahtimet ja mekaaniset ahtimet ovat kaasun ahtopanostusjärjestelmiä. Nämä järjestelmät työntävät moottoriin paineilmaa kompressorien avulla. Paineilmalla saadaan moottoriin enemmän happea, mikä auttaa lisäämään tehoa.

Turboahdinten ja mekaanisten ahdinten olennaisin ero on energianlähde. Turboahtimet käyttävät ajoneuvon pakokaasuja kahden siipipyörän eli turbiinin ja kompressorin pyörittämiseen. Mekaaniset ahtimet saavat sen sijaan voimansa suoraan moottorilta – hihnapyörä pyörittää rattaita, jotka pyörittävät kompressoria.


Turboahtimilla on uusi merkitys nykyaikaisissa moottoreissa

 
Turboahtimet ja mekaaniset ahtimet tunnetaan parhaiten tehokkaiden autojen ja kilpa-ajoneuvojen apuvälineinä. Niiden avulla moottorista saadaan enemmän irti. Näistä kuitenkin vain turboahtimet ovat viime aikoina saaneet nauttia suuremman yleisön suosiosta. Suuret autovalmistajat käyttävät niitä polttoainetalouden parantamiseen. 

Vaikka mekaaniset ahtimet ovat edelleen tärkeitä autoalalla, ne eivät ole autoteollisuuden viimeisimmän polttoainetalouskehityksen keskiössä. Mekaanisia ahtimia käytetään pääosin hevosvoimien lisäämiseen. Käyttötarkoituksesta riippumatta turboahtimet ja mekaaniset ahtimet luovat moottorille äärimmäiset toimintaolosuhteet ja lisäävät näin moottoriöljyn taakkaa. Mobil 1™:n kehittynyt täysin synteettinen moottoriöljy antaa todistetusti suorituskykyä vaativimmissa olosuhteissa. Sen vuoksi suosituista turboahdetuista moottoreista (esim. Mercedes-AMG ja Porsche) ja mekaanisesti ahdetuista moottoreista tunnetut valmistajat (esim. Corvette) käyttävät Mobil 1 -öljyä tehdastäyttö-öljynä tietyissä malleissaan.
  • Mobil 1™ tarjoaa erinomaista suorituskykyä äärimmäisissä olosuhteissa.

    Autosi moottori on herkimmillään käynnistyksen yhteydessä. Tästä syystä oikean moottoriöljyn valinnalla voi olla merkittävä vaikutus. Synteettinen Mobil 1™ -moottoriöljy säilyy juoksevana jopa -40 ⁰C:n lämpötiloissa. Moottori siis saa kaipaamansa öljyn heti käynnistyshetkellä.

    Lisätietoja
  • Miten Mobil Super™ auttaa suojaamaan moottoriasi?

    Mitä tulee moottorin suojaamiseen, kemialla on todellakin merkitystä.

    Lisätietoja
  • Kuinka pitkälle edistynyt tiede voi sinut viedä?

    Edistynyt täyssynteettinen moottoriöljy Mobil 1™ muuntuu molekyylitasolla antaakseen erinomaista suorituskykyä moottorillesi.

    Lisätietoja
  • Mobil 1™ nykyaikaisille moottoreille

    Voiteluaineet varmistavat moottorin toimivuuden ja ovat moottorinkehityksen tärkeitä rakennuspalikoita. Moottori on monimutkainen kone, jossa sadat liikkuvat osat toimivat monissa eri lämpötiloissa ja rasituksen alaisina. Valitsemasi öljyn tulee selvitä näistä olosuhteista, jotta se voi suojella moottoria kulumiselta, korroosiolta sekä lika- ja karstakertymiltä 

    Lisätietoja
  • Hybridiajoneuvoille

    Saat tietoa erilaisista hybridiajoneuvoista ja Mobil 1™ polttoainetehokkaalle teknologialle antamasta suojasta.

    Lisätietoja
  • Stop-start-jarjestelmille

    Lue lisää stop-start-järjestelmien toiminnasta ja katso, miten Mobil 1™ -öljy suoriutui ajoneuvojen äärimmäisissä stop-start-testeissä.

    Lisätietoja